Hawker "HURRICANE" Mk.IIC/IV

Model czeskiej firmy "SMER" brytyjskiego samolotu myśliwskiego z okresu II Wojny Światowej: Hawker "HURRICANE" Mk.IIC/IV o nr kat. 0890 dla Mk.IV i dla Mk.IIC oba w skali 1:72
Egzemplarze tych modeli nabyłem na Allegro - Mk.IV ze Słowacji, natomiast Mk.IIC u nas w kraju lecz bez opakowania po cenie bardzo okazyjnej. Po otwarciu opakowania wersji Mk.IV oczom moim ukazała się zawartość: jedna paczka z zafoliowanymi wypraskami z szarego plastiku i ramką z przezroczystego plastiku oraz druga paczka z instrukcją, elementami dodatkowymi i arkuszem kalkomanii. Do modelu zostały dodane - w ramach wydania "Hi-Tech" - elementy z żywicy - tj. prowadnice npr. kal. 127 mm
(2 szt.); rakiety npr. kal. 127mm (8 szt.); wlot powietrza do silnika - blaszka z elementami fototrawionymi zawierającymi między innymi elementy wyposażenie kabiny pilota i siatki na wlot powietrza.
Podstawą modelu są wypraski dla wersji Mk.IIC wydawanej od lat pod różnymi postaciami w różnych opakowaniach z różnymi schematami malowania i oznakowania.
Model posiada wypukłe, delikatne linie podziału blach, a ich podział nie jest dokładny i zgodny z planami. Jest to model dość ubogi (choć lepiej wyposażony niż np. "MATCHBOX" czy "AIRFIX") i prezentujący koncepcję z lat 80'tych ubiegłego wieku, kabina posiada fotel pilota, podłogę, drążek sterowy, płaską tablice przyrządów, pedały orczyka - czyli dość przyzwoicie. Wnęki podwozia są płaskie, bez wyposażenia. Elementy z przeźroczystego plastiku odzwierciedlają prawidłową formę - osłona kabiny, przy czym producent daje nam możliwość wykonania osłony kabiny w wersji otwartej. Elementy z szarego plastiku są bardzo dobre w obróbce, prezentują się dobrze. Podział technologiczny jest dobry, choć przy przejściu skrzydło-kadłub jest niezadowalający i wymaga nakładu pracy i szpachli. Producent w podstawowej wersji daje nam możliwość wykonania maszyny w wersji Mk.IIC i "Trop", co jest wykorzystane przy wersji Mk.IV
Dla wersji Mk.IV P.R mamy do wyboru dwa schematy malowania:
I to maszyna "oC" z 6 Dywizjonu RAF z kwietnia 1945 r. operującego z lotniska Prkos w Jugosławii
II to maszyna lotnictwa jugosłowiańskiego operującego z lotniska Prkos
w 1945 r.
Dla wersji Mk.IIC mamy do wyboru dwa schematy malowania:
I to maszyna "GZoA" z 32 Dywizjonu RAF z 1942 r.
II to maszyna "45" lotnictwa ZSRR z okresu walk zimowych.
Arkusz kalkomanii dla wersji Mk.IV jest bogatszy i dobrej jakości, dający się wykorzystać przy budowie modelu co w porównaniu z arkuszem kalkomanii dla wersji Mk.IIC o numerze kat. nie jest raczej wskazane, gdyż mamy do dyspozycji tylko znaki przynależności, numery, cyfry kodowe, a sama jakość kalkomanii jest mierna, kalki owe posiadają przebarwienia oraz przesunięcia, należy szukać wyjścia w kalkach innych producentów.
Pomimo kilku niedociągnięć (wypukłe linie podziału) model jest bardzo dobry i prezentuje dobrą jakość, co przy lekkim nakładzie sił pozwoli na wykonanie w miarę wiernej repliki "HURRICANE'a". Jak wyżej wspomniałem model swój nabyłem na aukcji Allegro, co jest bodajże jedyną drogą nabycia tego modelu, a cena była porównywalna z innymi zestawami i opiewała na kwotę 25 zł.
Jeżeli chodzi o szczegóły to zapraszam do oglądnięcia zdjęć.



(kliknij aby powiększyć)